Čo patrí medzi každodenné starosti bežného života? Ubíjajúca práca od rána do večera, boj s byrokraciou na úradoch? Jedným z najväčších problémov sú predsa peniaze. Každý ich má málo, každý by ich chcel viac. Sú ako platonická láska, na ktorú sa z diaľky láskyplne dívate, ale nepatrí vám. No a keď sa rodina rozhodne šetriť, väčšinou to dopadne tak, že absolútne netuší, v ktorej oblasti začať “uťahovať opasky”. Výdavky v domácnostiach rozhodne nepatria medzi zanedbateľné časti rodinného rozpočtu. Čo tak energie? Nechajte sa inšpirovať týmto skutočným príbehom pána Martina, majiteľa firmy z Popradu.
Prevádzka nemenovanej spoločnosti v kancelárskych priestoroch o veľkosti cca 200m2 zdieľa spoločnú budovu s kaderníctvom o rovnako veľkej ploche. Kaderníctvo vykazovalo omnoho vyššiu spotrebu elektrickej energie. Do priestorov sa oba subjekty nasťahovali v roku 2011 a údaje začali spracovávať o rok neskôr. Problémom bolo, že elektrárne nedodali do priestoru správny elektromer. Takýto systém vykurovania funguje tak, že pri tarife, ktorú využívajú tepelné čerpadlá, ide 22 hodín denne nízka, lacnejšia tarifa, zatiaľ čo dve hodiny počas dňa pôsobí tarifa vyššia – drahšia. Elektrárne dokážu poskytnúť zvýhodnenú sadzbu, na to však potrebujete elektromer, ktorý dokáže elektrickú energiu na dve hodiny vypnúť.
Je v tom však háčik – ak prekročí ročná spotreba vo vysokej tarife viac ako desať percent z celkovej spotreby elektrickej energie, dostanete pokutu. Očakávania firmy vo vzťahu k nízkym prevádzkovým nákladom sa nenaplnili a preto jej predstavitelia začali pátrať po dôvodoch vysokých platieb za energie.
Poctivé monitorovanie a zapisovanie informácií viedli k reklamácii produktu, ktorá síce bola zamietnutá, ale na jej základe sa elektrárne rozhodli uskutočniť krok, ktorý sa neskôr ukázal ako kľúčový – vymenenie analógového elektromeru za digitálny. Jeho výhodou je, že umožňuje riadenie signálu “HDO” (hromadné diaľkové ovládanie), inými slovami je možné na diaľku ovládať elektromer.
Aká je vlastne pointa tohto poučného príbehu? Monitoringom, porovnávaním medzi druhým a tretím poschodím sa zistila anomália. Je logické, že ak vám nie je jasná príčina problému, nech sa už bavíme o akejkoľvek oblasti, nemôžete nájsť riešenie, ani prijať potrebné opatrenia. V tomto prípade však firma vedela porovnať jednotlivé poschodia, objaviť spomínanú anomáliu a vytvoriť aktivitu, vedúcu k jej riešeniu.
Ak by predstavitelia spoločnosti zaspali na vavrínoch a problém neriešili, každý rok by platili sumu v celkovej hodnote 9354 eur, ktorá pochádza z roku 2012. O dva roky neskôr však celkové náklady klesli na hodnotu 5192 eur, za tých istých prevádzkových podmienok. Ročná úspora v nákladoch predstavuje 4 162 eur. Slušná kôpka ušetrených peňazí, nemyslíte?
Bojujete s podobným problémom? Máte pocit, že účty za energie vo vašom príbytku sa pohybujú v nereálne vysokých sférach? Ak budete čítať obsah nášho portálu aj naďalej, nájdete riešenie.
Krotitelia Energií: “Veľa ľudí sa nezamýšľa nad otázkou: je suma, ktorú platíme za energie vysoká, nízka alebo adekvátna? Aj tento príbeh nám poskytuje návod, akým spôsobom sa dá odpovedať na danú otázku. Meraním, monitorovaním a porovnávaním viete dospieť k záveru, na základe ktorého by ste mali prísť k jednoznačnej odpovedi. Od tohto poznania možete nastaviť opatrenia, ktorých cieľom je šetrenie alebo udržanie daného stavu.”