Bežný používateľ nemá šancu sledovať nové trendy v každom zariadení a technológii, ktorú doma používa. Najmä pri veľkých položkách ako je chladenie, kúrenie, vetranie či celková energetická efektívnosť domácnosti, je dôležité poradiť sa. Vyhnete sa tak zbytočne vysokým nákladom pri nákupe, inštalácií, ale aj bežnej prevádzke a servise.
Pamätáte si, čo bola vaša najhoršia kúpa v živote? Určite ste ju už stokrát oľutovali. Kiež by vám vtedy niekto povedal, aby ste to nekupovali. Pred väčšími kúpami je preto vždy lepšie poradiť sa s ľuďmi, ktorí sa vyznajú, majú skúsenosť z prvej ruky a pre daný produkt majú aj technické pochopenie. Ak máte bežný príjem, ale kúpite si na dlh drahé auto, poplatky za poistku, servis a náhradné diely vás môžu zruinovať. Ako je to však s investíciami do vášho bývania?
Oplatí sa priznať si, že neviete
Zaujímavé je, že nad výberom nového televízora strávia ľudia často dlhé večery, ale napríklad klimatizáciu nakoniec vyberajú podľa toho, ako sa im páči dizajn vnútornej jednotky. Inštalácia klimatizácie je pritom pre bežnú domácnosť často v danom roku najväčšia položka v rodinnom rozpočte. Ak si náhodou vyberiete zle, môžete mať predimenzovanú chladiacu kapacitu, ktorá síce byt vychladí v priebehu minút, jej spotreba elektriny je však obrovská. Alebo naopak, klimatizácia pôjde neustále a v miestnosti bude naďalej horúco, pretože na vaše metre štvorcové jednoducho nestačí.
Ľudia, ktorí s produktami a technológiami pre domácnosti robia na dennej báze, však vedia, na čo si dávať pozor. Poznajú, aké problémy s daným produktom zákazníci majú a vedia aj podľa technických parametrov produktu určiť, ktorý je pre vás najvhodnejší. Samozrejme, záleží, či sa bavíte s niekým v obchode, komu v prvom rade ide o províziu, alebo s niekým, kto ponúka kompletný servis – predaj, inštaláciu a prípadne, kde je to potrebné, aj správu a údržbu.
V prvom prípade ide hlavne o to predať veľa a draho, v druhom ide skôr o dlhodobé budovanie vzťahu a snahy udržať zákazníka spokojného. Preto by mu nepredali niečo, čo je pre jeho domácnosť nevhodné: napríklad mu to neúmerne zvýši spotrebu energie, alebo násobne preplatí technológiu, ktorú ani nebude využívať.
Netrápte sa na internete, opýtajte sa odborníka
Snažiť sa za jeden či dva večery nasať všetky informácie napríklad o tom, ako správne odvetrávať rodinný dom, je podobné, ako snažiť sa diagnostikovať si bolesť v bruchu googlením na internete. Všeličo sa dozviete, ale nakoniec aj tak musíte ísť za lekárom.
Pri kúpe spotrebičov, zariadení či technológií do bytov a domov je to podobné. Jednoznačne odporúčame poradiť sa s odborníkmi. V konečnom dôsledku vás to bude stáť možno menej času, ako keby ste po riešení pátrali na vlastnú päsť na internete. Stretnutím s odborníkom máte rozhodne väčšiu šancu presne identifikovať, čo je pre vašu domácnosť najlepšie.
Dobrá rada je v mnohých prípadoch zadarmo a môže vás uchrániť pred novou najhoršou kúpou vo vašom živote.