Rozhodli ste sa pre rekonštrukciu staršieho rodinného domu, alebo chcete vymeniť staršie kúrenie za nové? V takom prípade si dávajte pozor. Situácia, ktorá nastala u našej čitateľky je dôkazom toho, ako sa môže nové kúrenie zmeniť na “boj o teplo domova”. Veď posúďte sami.
Cena, inštalácia, pohoda…
V roku 2015 sme si kúpili starší približne 70 ročný dom a rozhodli sa pre jeho kompletnú rekonštrukciu. Ako to už býva s obmedzeným rozpočtom a snahou “ušetriť kde sa dá”. Napriek vyššej cene sme sa rozhodli pre podlahové vykurovanie plynovým kotlom. Ušetriť sme chceli na projekte a na realizáciu sme si vybrali firmu, ktorá nám ponúkla najnižšiu cenu. Všetko prebehlo hladko, uhradili sme dohodnutú sumu a nič nenasvedčovalo, že by mohol byť niekde problém. Ten sa ukázal až v zime a v plnej svojej kráse vlastne až o rok.
Faktúra vysoká – teplo žiadne…
Kúrenie bolo síce parádne akurát teplo nikde. V čase “bežnej zimy” (hovorím o teplote okolo -5°C) sme sa ráno budili do 16°C v spálni a 18°C vo zvyšku domu, napriek požadovanej teplote 21°C. Nastavovali sme, zvyšovali teplotu vody v obehu, no nič nepomohlo. Privolaný technik prišiel, skontroloval, niečo ponastavoval a povedal, že všetko je v poriadku. No… pre koho ako. Problémy pretrvávali celú zimu a jediné čo nás ako tak spasilo bol krb a staré kachle, vďaka ktorým sme nepomrzli. Zamrzli sme až pri vyúčtovacej faktúre za plyn, na ktorej svietil obrovský nedoplatok. V snahe prísť veci na koreň sme vymenili klasický ovládač za “inteligentný”, začali sme urýchlene zatepľovať dom, zadovážili sme si termokameru, aby sme našli úniky tepla a samozrejme vypytovali sme sa každého koho sa dalo aké majú náklady oni a či nevedia poradiť. No napriek snahe a vynaloženým nákladom sme na problém neprišli. Dostávali sme množstvo “overených” rád ako správne nastaviť prietoky vody, ako si máme dokúpiť čerpadlo, ako bude nutné dorobiť radiátory či vymeniť kotol… Takto sme “premrzli” aj ďalšiu zimu, no keď sme v čase približujúcej sa tretej zimy už očakávali prírastok, rozhodli sme sa, že už stačilo.
Servisáci sú ako hľadať Yetiho
Kúrenárov je milión ak chcete kúrenie inštalovať, no keď máte problém akoby všetci vymreli. Nič v zlom a možno teraz niekoho aj naštvem, ale nám sa 2 roky nedarilo zohnať nikoho, kto by bol ochotný sa aspoň pozrieť na náš problém. Nakoniec sme jedného predsa našli a aj keď by som rada, reklamu mu robiť nebudem :).
Riešenie na počkanie
Prvá obhliadka ukázala zanesenie systému a kúrenár predpokladal zavzdušnenie. Dohodli sme sa teda na vypustení systému , prečistení a následnej regulácii. Po tomto nám bolo vysvetlené ako si treba nastaviť prietok, prvýkrát v živote sme počuli o nastavení “hydrauliky” v radiátore a obávam sa že aj naše radiátory o tom počuli prvýkrát (máme doma 4ks v kúpeľniach a na chodbe). Následne sa podarilo zistiť, že náš kotol je nanešťastie príliš výkonný (24kW na 100m² plochy) čo spôsobuje jeho neustále zapínanie a vypínanie a tak paradoxne (napriek sťažnostiam že máme zimu) technik znížil výkon kotla, čím zabezpečil jeho plynulejší chod. To všetko sa udialo za 2 dni a stálo nás to naozaj rozumné peniaze. Sezóna síce ešte nezačala, ale my už teraz cítime pozitívne výsledky. Konečne máme doma toľko stupňov koľko chceme a ja verím , že táto zima bude konečne pre nás príjemná, nech bude počasie akékoľvek. Neviem či som si všetky veci zapamätala správne, ale to snáď ani nie je potrebné, hlavne, že sa problémy vyriešili. A dnes s pokorou priznávam, že sa z nás nemusel stať “polokúrenár”, keby sme hneď na začiatku hľadali odborníka. V konečnom dôsledku sme vlastne aj tak neušetrili a naopak stratili sme kopec času a nervov.
My len dodáme, že šetriť na teple domova sa naozaj nevypláca a pri výbere realizátora kúrenia si treba zistiť nielen jeho realizačnú zdatnosť, ale aj schopnosť a skúsenosti ako správne systém nastaviť.